Wikiplayer

joi, 27 aprilie 2017

Mezzogiorno - privind in urma


Au trecut doua saptamani de cand ne-am intors din Italia. Din nou am calatorit in Aprilie. De data asta a fost un periplu in Italia de Sud. Adica Mezzogiorno, cum spun italienii. Noua zile impartite la trei.

Am traversat cu vaporul marea Ionica si ne-am trezit dimineata la Bari. Orasul vechi ne-a intampinat cu stradute mirosind a sapun, de la multele rufe puse la uscat, mici temple sub arcade si cea mai buna granita de migdale. Apoi drumul a curs printre maslini si ogoare verzi pana la castelul de vanatoare al lui Federico II di Svevia si de acolo spre Matera.

Trei zile am stat in Matera si parca am iesit din timpul nostru. Am locuit intr-o casa sapata in piatra, in Sasso Caveoso, langa Santa Lucia alle Malve. Langa noi, o brutarie mititica scotea in zori paine de vreo zece feluri, cornete calde, focaccia si alte minunatii. Am umblat pe drumuri albe si am urcat nenumarate scari. Daca va plac bisericile rupestre si frescele de acum o mie si ceva de ani, Matera e locul in care trebuie sa ajungeti. Aaa, si e capitala regiunii in care s-au inventat carnatii 😊. Eu m-am simtit in paradis.

Apoi trei zile la Napoli. O nebunie de oras, in toata puterea cuvantului. 
Chiar nu e de gluma sa conduci acolo, ne-am felicitat ca am iesit cu masina intreaga. Nici grecii nu sunt soferi disciplinati, dar ca napolitanii nu-s. 
Ce mi-a ramas intens in memorie ? Cladirile inalte visinii, rosii si gri, ferestrele multe si balcoane inguste, acoperisul galeriei Umberto privit de pe balcon la micul dejun, cafeaua super buna, Spaccanapoli, peretii cu grafitti absolut peste tot, motocicletele si scuterele fara numar, patrulele de politisti per pedes si cu Lamborghini, muzeele pline de comori, bisericile somptuoase, vitrinele cofetariilor, pizzeriile si gelateriile cu numar de ordine, ca la banca, si un furnicar de lume, cum rar am mai vazut. 

Iar in final, dupa o scurta oprire la Pompei, am poposit mai sus de Atrani
in Valea Dragonului. In trei zile am ajuns sa ne afundam prea putin in atmosfera Coastei Amalfitane, cu toate astea, a fost perfect. Am vazut Ravello cu gradinile lui minunate si impresionanta catedrala din Amalfi, am fost la procesiunea din Joia Mare la Atrani, cu faclii, felinare si lumanari licarind in noaptea calda, am stat pe plaja pustie asteptand sa rasara luna plina, portocalie, am admirat glicinele venerabile inflorite, citricele protejate sub pergole pe terasele sapate in munte si felul in care localnicii cultiva fiecare palma de pamant. Am plecat cu un lamai in portbagaj si o reteta de tarta cu crema de lamaie de la proprietara pensiunii. 

Ca sa fie cercul intreg, in ultima dimineata am coborat la Paestum, sa vedem ce a ramas din vechea Poseidonie. In afara de ruine si muzeul arheologic, acolo sunt doua cuvinte de ordine : mozzarella di bufala si carciofi, adica anghinare 😊. Pe seara ne-am imbarcat la Bari. In Sambata Mare am ajuns acasa, numai bine ca sa deschidem casa pentru oaspeti dragi. 


Bari Vecchia

Bari Vecchia - Basilica San Nicola


Bari Vecchia - Basilica San Nicola

Castel del Monte

Matera - San Pietro Caveoso

Matera - Sasso Caveosa - Madonna de Idris

Matera - Sasso Barisano

Matera - Contrada Pietrapenta
Napoli - Attico Partenopeo - Cupola Galeriei Umberto si a bisericii Santa Brigida

Napoli - statia de metrou Toledo

Napoli - Bar Augustus - via Toledo
Napoli - muzeul arheologic - Ercole Farnese

Ravello - Villa Rufolo

Ravello - glicina matusalemica in parcarea unui hotel

Atrani

Atrani - procesione dei battenti

Atrani 

Mercato di Piazza Ascanio Persio - Matera

O sa revin cu fotografii din gradinile vilelor Rufolo si Cimbrone, 
sunt un capitol ce merita sa fie abordat separat

Sper sa urmeze Sicilia peste vreo trei ani.
Pana atunci, arrivederci Italia  !

34 de comentarii:

  1. Ati avut o vacanta frumoasa! Multumesc de fotografii si de descriere, a fost ca si cand as fi fost si eu acolo! :)
    Iti doresc un mijloc de saptamana linistit! ♡

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vacanta e frumoasa prin definitie, Ella :) Ma bucur ca ti-a placut descrierea ! Asa cum scriu despre flori, povestesc si despre calatorii. Nu ma pot abtine :)
      Toate cele bune !

      Ștergere
  2. Roma mi-e tare draga si mie :) Dar nu m-am putut opri doar la o destinatie in Italia, vreau sa gust cate putin din toate.
    Noi mergem in Aprilie, fiindca atunci copii au vacanta si eu sunt mai putin aglomerata la servici. Plus ca sunt gradinile inflorite si intotdeauna e cate una pe lista obiectivelor de calatorie.
    Mi-am adus un soi de lamai amalfitan. Se cheama sfusato amalfitano. Am vrut o amintire de acolo si cum de obicei ma intorc cu cate o planta, am zis sa fie ceva caracteristic zonei. L-am pus pe veranda intr-o glastra de ceramica si imi aminteste de Italia :)
    Tu n-ai condus in Atena :) Altfel nu mai ziceai de soferii greci ca-s disciplinati. Napolitanii sunt o clasa peste atenieni.
    O zi frumoasa, Luiza ! Sper sa ajungi cat mai curand la Roma !

    RăspundețiȘtergere
  3. Poate te motiveaza sa planuiesti o evadare in iarna, de sarbatori :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Eu sunt tare incantata ca ne povestesti si ne arati si noua din vacanta voastra.Vezi imagini cu toate locurile lumii,dar ale tale sunt reale si necosmetizate.Multumim Dani!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si mie imi place sa citesc despre vacantele altora :) Cu placere, Flori !

      Ștergere
  5. O poveste frumoasa si fotografii pe masura!

    RăspundețiȘtergere
  6. Ce călătorie faină! Ce fotografii splendide! Îmi face plăcere să văd lumea măcar așa. Merci Dani,

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A fost planuita indelung, Marta. Suntem norocosi ca Italia e atat de aproape :)

      Ștergere
  7. frumos concediu ai avut, cred ca ai incarcat bateriile!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Le-am incarcat, Coco :) Desi am umblat din zori pana seara, psihicul s-a odihnit.

      Ștergere
  8. Frumos, frumos, de 3 ori frumos. Esti o sensibila, poeta, artista, imi plac mult si fotografiile dar si textele tale atunci cand te hotarasti sa pui si text. Iar locurile acelea sunt atat de inspirationale, cre ca devii poet acolo. Neaparat, dar neaparat sa ne mai arati din fotografii, sa nu lasi sutele de poze sa zaca degeaba in computer. La cele de azi ma intrebam care de pe unde este. Te pup!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca iti place mini-jurnalul de calatorie :) O sa pun lezande pozelor ca sa lamuresc unde sunt facute. Te imbratisez, cu drag !

      Ștergere
  9. Hello dear Dani,
    What a lovely post about your Holiday in Italie. To visit Italy is still on my wishlist.
    Have a wonderful sunday
    Rosehugs Marijke

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La bella Italia ... I wish I could travel there more often. But then, I am always happy to return in Greece :)
      Hugs, Marijke ! Wishes for a lovely weekend !

      Ștergere
  10. Wonderful trip and beautiful photos! Good weekend Dani!

    RăspundețiȘtergere
  11. Vacanta scurta dar plina de trairi minunate! N-am fost inca pe coasta amalfitana dar e in plan, prin Senior Travel.

    Ihm...reteta aia de tarta...dupa ce o incerci...intelegi tu, Dani!

    Un weekend frumos!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate la pensie sa avem parte de concedii mai lungi :)
      Coasta Amalfitana e tare frumoasa dar si aglomerata. Deja in Saptamana Mare era plin de turisti, mai ales americani si asiatici. Si se pare ca atacurile teroriste din ultima vreme au facut multa lume sa se indrepte spre Napoli si Amalfi in detrimentul altor destinatii traditionale de varf.
      Reteta de tarta urmeaza cu prima ocazie :)
      Weekend placut, Adriana !

      Ștergere
  12. Ce locuri frumoase si ce fotografii reusite!!!!!!!!

    RăspundețiȘtergere
  13. Dani, sa stii ca din toate tarile pe care le-am vizitat, desi nu au fost foarte multe, Italia este preferata mea! In italia nu am fost decat la Roma si in Venetia dar a meritat calatoria. Chiar astazi ma gandeam la inghetata italiana si la faptul ca o fac proaspata in fiecare dimineata! Cea cu lamaie este preferata mea si salivez numai cand ma gandesc la ea! Apropo de calatorii, anul asta in sptembrie venim si in Grecia! Vacanta asta o astept de 2 ani! Pana la urma am ales sa mergem in Kissamos, Creta. Abia astept sa vad plaja Balos!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si la mine e in topul preferintelor :) Eu n-am fost la Venetia. Roma a fost prima care ne-a facut cunostinta cu Italia si de atunci cautam sa ne intoarcem cat mai des. Inghetata, daaaaa !!! Si daca iti place cea de lamaie o sa ramai in extaz cu gelateriile din Sud. Crema di limone la Pasticceria Pansa in Amalfi a fost divina ... mai ca imi vine sa imi cumpar o masina de facut inghetata, doar, doar reusesc sa prepar ceva asemanator. In Grecia doar inghetata de iaurt cu lamaie se apropie cat de cat. Daca ajungi la Chania, si sigur o sa ajungi, cauta gelateria italiana din orasul vechi, ca sa-ti amintesti nitel de Italia :)
      Kissamos e perfect ! Una din cele mai frumoase regiuni ale Cretei. Sa programati si o drumetie in cheile Samaria. Eu la Balos n-am ajuns si inca mai am multe de vazut pe-acolo. Poate iti calc pe urme anul viitor :) Anul asta va fi randul celei mai mari dintre Ciclade, Naxos. Tot in Septembrie.

      Ștergere
  14. Frumoasa rau Italia ! Si-mi place cum ai scris despre ceea ce ai vazut. Gramazile de anghinare din pietele lor intotdeauna m-au fascinat. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cand ceva iti place, nu te poti ascunde, nu-i asa ? :)
      Sambata am gatit primele anghinare ( a la polita, adica dupa tipicul din Constantinopol ). Urmatoarele le fac rizotto. Noi oare de ce nu le cultivam in Romania ?

      Ștergere
  15. Sa stii ca si eu m-am gandit la cultivarea lor, chiar si numai ca simpla floare in gradina. Dar, nu am gasit seminte desi m-am uitat peste tot pe unde am intrat.
    Anul trecut am gasit intr-o florarie si am combinat-o intr-un buchet frumos, pe care l-am oferit unei doamne care stiam sigur c-o va aprecia.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunt decorative si florile si frunzele. La noi se planteaza rasaduri si le trebuie cativa ani pana incep sa produca. Eu nu mai am in gradina, dar am norocul sa primesc anghinare proaspete de la socrul meu si rareori cumpar de la piata.

      Ștergere
  16. Am admirat fotografiile ,sunt speciale. Cel putin asa vad sieu putin din frumusetile Italiei. Va imbratisez pe toti!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa vezi multe poze la vara :) Si noi va imbratisam cu drag si dor !

      Ștergere