Wikiplayer

vineri, 17 ianuarie 2014

Inventar

    Alaltaieri am insirat semintele de legume pe masa si-am pus deoparte pliculetele si cutiutele sortite sa fie folosite in primavara asta. Rosii, ardei, dovlecei si vreo doua feluri de pepeni ( pepenii ii voi caza in gradina socrului din lipsa de spatiu ). Rasaduri de vinete o sa iau din piata, mi se par cele mai pretentioase si am nevoie de doar zece fire.
   Cel mai greu mi-e sa aleg soiurile de rosii ... majoritatea sunt din cele cultivate anul trecut, unele le-am readus in actualitate dupa cativa ani iar cateva sunt noi venite.
   Lista finala a rosiilor  : 
  •     Costoluto fiorentino - precoce, cu fruct de dimensiune medie, rezistenta la boli.
  •     Pisanello - precoce, foarte asemanatoare cu surata de mai sus, doar ca fructele sunt mai putin ridate. 
  •     Cosentino - precoce, cu fructe ascutite la varf, de culoare roz inchis.  
  •    Moneymaker - pentru prima data in gradina mea, se zice ca e un soi foarte productiv. Le-am adaugat mai mult gandindu-ma la conserve ...
  •   Uriase de la Vasi - la mine n-au fost asa de mari, dar au avut fructe frumoase.  Imi propun sa le acord mai multa atentie anul asta.
  •   Hawaian Pineapple - noutate cu miez galben si dulce. Anul trecut an avut ceva asemanator, o rosie galbena portocalie numita  Ananas, de care am fost foarte multumita. 
  •  Move de la Elisa sau Inima de bou - cele mai fragile, cu piele subtire si cu necesar crescut de calciu. Anul asta o sa primeasca o portie dubla de coji de oua la plantare si o sa le pun intr-un loc unde pamantul nu se usuca asa de mult in miezul verii. Mi se pare, ca nu rezista prea bine la canicula.
  •  Pomme d'amour rouge - Neobosite, rezistente si productive, se comporta minunat in conditii de canicula. Fructele sunt ca niste mingi de ping pong, cu coaja putin mai groasa, dar nepretuite, cand celelalte rosii rodesc mai sarac. Parca mai gustoase pe masura ce se coc. Se pastreaza pe vrej multe zile fara stricaciuni. Nu s-au atins de ele gandacii puturosi.
  •  Pomme d'or orange - nou sosite. Sper sa semene cu cele anterioare.
  •  Black Cherry - printre favoritele noastre. Anul trecut au fost chinuite de odiosii gandaci puturosi ... O sa le seman in doua ture si o sa le inconjor cu craite si condurasi. 
  •  Black Aisberg - bune si gustoase, dar n-au rodit pana la sfarsitul verii. 
  •  Berao Black - ceva mai mari decat rosiile cherry negre, dar la fel de gustoase. 
  •  Principe Borghese - anul al doilea in gradina mea. Ultimele pe rod, inainte de a da frigul ... Fructe mici, cu pielea groasa, apreciate la sfarsitul toamnei.
  • Orange Queen - tardive, portocalii, carnoase si dulci. 
  • Miel de Mexique - revin in gradina dupa o pauza de trei ani. Cum nu se poate mai dulci, cu fructe pana tarziu in toamna.
  • Roze de la tata - s-au comportat minunat anul trecut.
  • Rosia XX - asa a ramas numele ei ... cu frunza de cartof, o necunoscuta rasarita pe gramada de compost in gradina parinteasca. Rezistenta, cu fructe rotunde, gustoasa si nepretentioasa.
  •  Des Andes - lunguiata, ca un ardei, foarte laudata pe forumurile de gradinarit. De-abia astept sa o gust.
  •  Cornul taurului - tot o rosie lunguiata. Semintele primite de la o cunostinta sunt pe punctul de a expira, asa ca trebuie sa le trezesc la viata.
  • Clementine - micute, aplatizate si portocalii, ca niste mandarine in miniatura. Productive, ca toate soiurile cherry.
  
Principe Borghese

     Din 27 Ianuarie pana in 8 Februarie ( cu exceptia zilelor de 30 Ianuarie si 5 Februarie ) e bine de semanat ... 


46 de comentarii:

  1. Ce multe şi ce diverse! Ei bine bun lucru şi o recoltă bogată îţi doresc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Marta ! Se cheama, ca a inceput numaratoarea inversa :)

      Ștergere
  2. Cate soiuri de rosii! Cred ca au iesit bine la inventar. :-)
    Spor la semanat!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ar mai fi fost si alte soiuri, dar n-au loc toate ... semintele mai proaspete le pastrez pentru alti ani :) Merci, Vulpito !

      Ștergere
    2. Aaaa, deci sunt inca si mai multe?! :-)

      Ștergere
    3. Da, sunt mai multe decat pot planta ... Dar e bine-asa, ca nu pot face fata cu toate :)

      Ștergere
  3. Oaau, atatea soiuri de rosii...eu, cred ca doar vreo doua , trei soiuri am si in general rosiile alea ale noastre, romanesti, care oricum nu mai sunt la fel ca in copilaria mea. In fiecare an incerc sa gasesc gustul ala de rosie, buna , zemoasa , carnoasa si gustoasa din care muscam cu pofta chiar acolo langa vrej. Nimic nu mai este ca inainte.... :( Un sfarsit de saptamana linistit ! :) Dana B.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se gasesc seminte de soiuri traditionale si la noi. Eu mi-am adus cate ceva din gradina de acasa, am mai primit si la schimb, altele le-am cumparat ... Am cautat rosii gustoase, cum zici tu si am vrut sa-i fac pe copii sa simta diferenta dintre rosia de gradina si cea cumparata de la magazin. Nici macar rosiile din piata nu se compara ...
      Weekend frumos, Danuta !

      Ștergere
  4. Ce multe soiuri! Nu cunosc nici unul, in afara de inima de bou, pe care le cumpar de obicei vara, la Campeni, la piata. In vara trecuta am gasit insa si la noi, pana toamna, tarziu. Sa fie toate sanatoase si sa le mancati cu placere!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Adriana ! Inimile de bou sunt foarte gustoase si zemoase si se numara printre cele mai faimoase rosii. Bine ca se gasesc la piata. Pe-aici nu le-am vazut deloc, toti cultiva hibrizi si toate rosiile seamana una cu alta ...

      Ștergere
  5. vai de mine! câte sortimente de roşii! spor la treabă! weekend plăcut1

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar daca vor fi doar cateva fire din fiecare, o sa fiu fericita sa le vad rodind in gradina mea :) Seara placuta si un frumos sfarsit de saptamana, tie si parintilor !

      Ștergere
  6. IPlantute cumintele, fara probleme si rod bogat, Dani!
    Multe soiuri, foarte multe necunoscute mie :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa sa fie, Simona ! :) Si eu vad in gradinile voastre multe alte soiuri si le-am facut " nod " celor ce ma atrag, dar anul asta o sa folosesc semintele aflate in dotare :) Chiar si noutatile le aveam deja de anul trecut ...

      Ștergere
  7. Ce multe soiuri plantezi! Eu anul trecut cred ca am pus vreo 3-4 soiuri...anul asta vreau sa incerc si eu mai multe si bine ca am de unde sa ma inspir :) Numai sa vina odata vremea plantatului in gradina :)
    Ca tot veni vorba de soiuri de tomate, tu ai avut vreodata Noire de Crimee, ca mi se par interesante si as vrea sa stiu daca altii le-au avut prin gradini?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am avut Noire de Crimee si imi plac foarte mult. Vroiam sa le pun anul asta, singurul motiv ca nu figureaza pe lista, e ca am alte seminte mai vechi ... Negrele de Crimeea trebuie udate bine la inceput, apoi rezista si cu apa mai putina. Sunt dulci, acrisoare, o minune de rosii.
      Peste o luna, o sa incepi si tu treaba la rosii, Marc :)

      Ștergere
  8. Bogatii ai tu acolo, dar nu m-am prins despre ce gandac vorbesti?
    Spor si recolte frumoase sa fie :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E voba despre gandacii puturosi. Apartin familiei Pentatomidae, englezii le zic Stink Bugs. In Romania stateau mai mult pe zmeura ... Mie imi fac necazuri in ultimul timp cu rosiile, mai ales spre sfarsitul verii ...
      Multumesc de urare, Iuliana ! Sa fie un an bun pentru toti !

      Ștergere
  9. Mama ce de soiuri :) Apoi tot ce-ti mai trebuie e spor la semanaturi si recolte bogate iti doresc :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce gradina mare ai ! Daca pui numai doua trei cuiburi din fiecare se fac 40- 50.Cred ca ai o pasiune pentru rosii.Eu pun la intamplare,cateva soiuri si sunt ca Pacala.Fac rod mai mult decat as vrea .Sunt atenta, la ce ne spui tu si mai invat,ca acum vine primavara! Sa ai un weekwnd rodnic si placut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gradina ta e mai mare, Flori :) Doar ca eu pun prioritar rosii :) Weekend placut, draga mea !

      Ștergere
  11. Powodzenia w uprawie pomidorów. Ja tego nie robię, bo u nas nie jest dobra ziemia dla nich.Pozdrawiam i buziak.
    Mult noroc în cultivarea tomatelor. Eu nu fac asta, pentru că pentru noi nu este un motiv bun pentru nich.Pozdrawiam și sărut.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai putea sa la cultivi intr-un strat suprainaltat, daca ai spatiu suficient si mai ales, soare. Pozdrawiam i buziaki, Gigo !

      Ștergere
  12. parcă e o antologie de poezie...
    mă pot abona???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mmmm, o antologie a viselor gradinii de legume ... Ce idee superba de titlu !
      Te-am abonat la poemele rosiilor, Vasile :) Daca vrei, trimit si seminte :)

      Ștergere
    2. grădina mea a avut densitarea maximă un cactus și o zambilă.
      după o ploaie cu piatră au rămas mai puține plante! :)
      mulțumesc, ești amabilă, îmi plac roșiile dar rămân doat un cititor! :)
      seară bună!

      Ștergere
    3. Pentru inceput, e bun si-un cactus cu o zambila :) Nu te descuraja ! O zi frumoasa, Vasile !

      Ștergere
  13. tu mereu reusesti sa ma surprinzi Dani si mai ales sa ma faci curioasa pentru ca nu am auzit de toate aceste soiuri de rosii, pe cele negre le-am vazut la tv dar de gustat in nici un caz...au fost un deliciu doar citind despre ele :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exista atat de multe soiuri ... as vrea sa le pot incerca pe toate :) Cele negre sunt intradevar foarte gustoase si mai toti pasionatii de rosii le includ in topul favoritelor.
      Ma bucur, ca ti-a placut descrierea, doar ca a fost saraca in poze, rosiile nu prea ajung sa le fotografiez, ajung din gradina in farfurie :)

      Ștergere
  14. Răspunsuri
    1. Multumesc mult !!!
      Ce mai faci tu, Brindusa ? Ma bucur, ca mi-ai scris :)

      Ștergere
    2. De urmarit am urmarit blogul :-) Munca foarte multa Dani!

      Ștergere
    3. Si eu am trecut periodic pe la tine in speranta ca o sa vad ceva nou. Dar la urma urmei, blogul poate sa astepte, sanatosi sa fiti, sa va bucurati de roadele muncii voastre !

      Ștergere
  15. Ai multe soiuri si frumoase. Acum vad si Principe Borghese pe care mi le-ai trimis si le va veni randul si la mine in gradina, iar cele pisanello le-am semanat azi. Eu tot mai lucrez la lista, mai am si de primit si stau cu sufletul la gura cu gandul la ele. Pana atunci, azi semanai si cima di rapa de la tine, care vad ca sunt de vreme rece ca si salatele.
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu te grabi cu P. Borghese, daca le pui mai tarziu o sa reziste mai mult. Cima di rapa e ca si salata, ai dreptate, ii trebuie umezeala. Sa-ti rasara frumos tot ce-ai semanat si ce-o sa semeni :)
      Deci tu ai pus deja primele seminte :) Mi-ai luat-o inainte :) Te sarut, Vasi !

      Ștergere
  16. Nici nu stiam ca exista atitea!!! Cit despre fotografie... iti vine sa o maninci! :) Arata imbietor de bine!
    Rosiile de aici sint tare "amarite", zici ca-s mai mult pentru murat decit pentru salata, ceva intre verde si roziu asa. Poate pentru ca am fost doar la supermarket... Am sa ma duc si intr-o piata sa vad daca au si din acelea "adevarate".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pana acum cativa ani nici eu nu stiam :) Si inca ma simt ca Alice in Tara Minunilor citind despre diversele soiuri de rosii :)
      Neaparat sa cumperi rosii de la piata si poate gasesti vreo piata cu produse bio sau chiar o ferma care aprovizioneaza zona ta. In orasele mari se practica sistemul de abonament, adica platesti o suma fixa si primesti o cutie cu produse proaspete in fiecare saptamana. La noi nu exista asa ceva si prefer sa ma ocup eu de rosii :)

      Ștergere
  17. si ce minunatii o sa faci din ele la vara :)...io cu papa, Dani...se stie! :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cel mai bine e sa le mananc pe loc, in gradina :) Apoi in salata :)

      Ștergere
  18. ...si ce-o sa-mi prind eu urechile incercand sa gatesc minunastiile alea :))
    da' am ambitie!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De ce sa-ti prinzi urechile, Coco ? Bulionul si zacusca sunt simplu de preparat :)
      Daca reusesc sa fac o dulceata de rosiute cherry, o sa fie grozav. Am gustat asta vara asa ceva si nu pot sa-i uit gustul ... rosii calamelizate cu ginger ... mmm ... Dar mai am de asteptat pana atunci :)

      Ștergere
  19. Ce multe soiuri ai! Am trimis deja comanda de seminte, dar voi retine pentru anul viitor si alte soiuri puse de tine. Deja nu stiu cum o sa ma descurc cu spatiul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu le vreau pe toate si n-au loc mai multe in gradina. Dar e bine si-asa, doar sa ne bucuram de rosii gustoase :)

      Ștergere
  20. Si eu am facut acelasi lucru zilele trecute, o dupa-amiaza intreaga am ales si ordonat semintele. Lista de tomate inca nu am definitivat-o, pentru ca am prea multe si m-am cam descurajat cand le-am vazut. Oricum, am multe noutati si vad cateva si in lista ta - Miel de Mexique, des Andes si Black Cherry. Se vor regasi si la mine in gradina anul viitor Consoluto Fiorentino, Ananas, Orange Queen (am gasit seminte in Franta), Principe Borghese. Vreau si eu dulceata de rosii! Ai gasit vreo reteta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O sa te indragostesti de ciresele negre :)
      Greu de ales ... stiu cum e. Dar orice vei pune, vor fi rosii gustoase si apoi, semintele le poti pastra chiar si sase ani fara probleme.
      Am mai multe retete de dulceata de rosii, dar nu le-am pus in practica. Anul asta experimentam :)

      Ștergere