Wikiplayer

duminică, 30 septembrie 2012

Ceva simplu cu must

   E perioada in care se culeg strugurii si, cum mustul e din belsug,  merge o reteta  de covrigei cu must, parfumati cu scortisoara.
   Se foloseste must fiert sau un concentrat de must ( eu il cumpar in sticlute si il pastrez peste an, dar cine are struguri poate face singur petimezi, asa se cheama, fierbind mustul cu rabdare, pina se transforma intr-un sirop gros, visiniu, aproape negru - va invit sa vizitati blogul lui Myky , ca sa vedeti cum s-a descurcat, sa il prepare pentru prima oara ) . Il puteti conserva in sticle sterile luni de zile si e un indulcitor natural la fel de bun ca mierea, folosit din vremuri stravechi. E o sursa de fier pentru organism si se recomanda celor anemici si femeilor insarcinate sau mamelor ce alapteaza sa bea cite o lingura pe zi din mustul concentrat. Merge de minune oriunde se foloseste otetul balsamic, la salata, la marinat carnea, in sosurile dulci si acrisoare, ca sirop la clatite, in creme dulci sau, pur si simplu, deasupra unui bol de iaurt gros. 
    Reteta mea e cu petimezi, dar se poate adapta si cu must, caz in care folositi doar o ceasca de must in loc de petimezi si apa si adaugati zahar, ca sa inlocuiti dulceata siropului de must.
    Ingrediente : 4 cesti de faina ( din cea ce se foloseste la chec, daca nu e cu praf de copt, adaugati 2 ligurite de praf de copt ), 1 1/2 lingurita soda bicarbonat, 2 lingurite scortisoara, 1/2 cuisoare si 1/2 lingurita nucusoara ( mirodeniile sub forma de praf ),  1/2 ceasca de ulei de masline, 2 linguri de zahar, 3/4 ceasca petimezi, 1/3 ceasca apa sau suc de portocale.
    Cum se fac covrigeii : Se freaca bine uleiul cu zaharul la mixer cu viteza mare . Se obtine astfel un amestec cremos in care se adauga concentratul de must si se bate din nou cu mixerul 10 minute. Apoi se pune apa si se freaca pentru alte 5 minute. Urmeaza faina cernuta, soda si mirodeniile, ce se amesteca in masa lichida, initial cu o lingura de lemn, apoi se framinta. In final trebuie sa obtineti un aluat moale si elastic, cam ca o plastelina.
    Luam din aluat, bucatele de marimea unei nuci, pe care le facem suluri subtirele de aproximativ 15 cm lungime si formam covrigeii, rotunzi sau impletiti. Ii asezam pe tava unsa usor cu ulei, la distanta de cam 4 cm si ii dam la cuptorul incalzit in prealabil la 170-180 de grade Celsius pentru 12-15 minute, cel mult 20 de minute, daca ati facut covrigeii mai mari si au nevoie de mai mult timp, ca sa se rumeneasca. Ii lasam sa se raceasca si ii putem pastra in cutii ca si biscuitii. 
   


                    Azi au fost in meniu la micul dejun, cu lapte si smochine.

37 de comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Fara oua, fara unt ... numai bune pentru o gustare sau o cafea :)

      Ștergere
  2. Răspunsuri
    1. Poate iti mai vine vreo idee si vii cu vreo noua reteta :) Numai bine, Mihaela !

      Ștergere
  3. Imi fac cu ochii smochinele alea...noroc ca acum sunt si la noi, la supermarket (cam scumpe:))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De doua luni si jumatate rodeste smochinul socrului, dar parca ultimele fructe-s mai gustoase ...

      Ștergere
  4. Din pacate nu am pe nimeni la tara care sa-mi trimita niste must! Unde se poate cumpara, stie cineva!? Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poti cumpara niste struguri si gata mustul :) Dar nu cred, sa nu se gaseasca la piata ...

      Ștergere
  5. apetisanti...si mi-ai dat o idee cu mustul :)

    RăspundețiȘtergere
  6. singurele alimente de pe masa ta, frumos aranjată - pe care le am şi eu - sunt smochinele - pe care le adun, cu multă plăcere, din smochinul din grădină ... cred că sunt tare gustoşi covrigii! dar nu este o surpriză pentru mine - acum te cunosc mult mai bine! - eşti o bună gospodină şi ai realizări deosebite! mă bucur că te-am cunoscut! aflu multe lucruri interesante de la tine - aceasta, mai ales, că te afli pe un alt meleag, cu alte obiceiuri şi binecuvântat cu o climă deosebit de dulce (faţă de cea de la noi!)... îţi doresc o seară minunată!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca ai smochine din gradina, aveti si voi o clima buna, smochinul e sensibil la frig. Imi plac mult smochinele la sandwichuri, cu crema de iaurt si feta si o felie subtirica de sunca afumata ...
      Tocmai fiindca e o reteta traditionala, am scris-o aici, ca s-o cunoasca si altii. Mai bine covrigei cu must, decit biscuiti cu unt si margarina ... Baietii mei le rontaie de zor :)
      Realizarile-s printre picaturi, mereu imi doresc, sa incerc ceva nou ... Nu fac asa de multe ...
      Multumesc pentru mesajul plin de caldura ! Te imbratisez ! Noapte buna !

      Ștergere
  7. covrigeii sunt sigura ca nu pot fi decat gustosi dar smochinele proaspete...mmmm...sunt un deliciu...mi-ar placea ca si la noi in loc de mere sa creasca smochine :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa cum se schimba clima, in curind in Romania vor creste smochini, iar eu voi pute planta un curmal sau un pomisor de mango :) Mi-e dor de merele Ionatane, aici nu se gasesc usor, doar importate din Italia ...

      Ștergere
  8. Stiam si eu de reteta de must taiat , care rezista mai mult, pana la un an, poate chiar mai mult, dar nu este asa ingrosat si culoare inchisa cum spui tu de ...petmezi :).Cred ca au fost grozavi covrigeii cu lapte :), mie mi-ar fi placut si ca alternativa la lapte, cu iaurt .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E o metoda perfectionata de-a lungul timpului, pe care, se pare ca a introdus-o civilizatia minoica. In greaca veche exista mai multe cuvinte pentru produsul asta, in functie de densitate si dulceata. Cel ma pretuit sirop era facut din struguri de soi aromat, dulci si rascopti. Era una din cele doua modalitati de a indulci, alaturi de miere. Exista o multime de variante de placinte cu petimezi, fiecare coltisor din Grecia are si o reteta proprie.
      Eu n-am facut niciodata, dar stiu, ca se foloseste cenusa de lemn, legata intr-un saculet de pinza, care se fierbe initial in must, apoi se scoate si se strecoara mustul, ce se fierbe in continuare pina ajunge la o cincime din cantitatea initiala.
      Covrigeii merg de minune cu iaurt :)

      Ștergere
  9. Astazi am vorbit cu mama si imi povestea ca a facut cateva sticle cu must taiat.
    Cand ajung la ea, o sa incerc reteta ta...eu sunt fana fursecurilor facute in casa, iar covrigeii tai tare imi fac cu ochiul :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eventual mai fierbi mustul, ca sa devina mai gros. Sa-mi dai de veste daca ti-au placut. Imediat ce ies din cuptor covrigeii-s mai moi, dar se intaresc si devin crocanti odata ce se usuca. Poti pune si o lingura de cacao, daca ii vrei mai bruni si am vazut si cu stafide negre. Exista multe variante si reteta se adapteaza usor. Sa nu-i faci prea mari, se umfla destul de mult ...

      Ștergere
    2. Inteles si notat, ca am mintea "in concediu"
      Multumesc si te pup

      Ștergere
  10. Minunat!
    cu siguranta o sa-i fac, multumesc pentru reteta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere ! E un post scriptum la ce-ai scris tu despre must :)

      Ștergere
  11. Ma uit cu jiind la pozele tale, si mie imi place gradinaritul dar in ultimii ani n-am mai avut timp sa-mi practic pasiunea, sper ca in anii viitori sa-mi cresc iar colectia - de flori mai ales. Dar vreau sa plantez si fructe de astea gen afine, coacaze. Sa vedem ce iese.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sa nu crezi, ca eu am mult timp pentru gradina, in weekend ma ocup de toate. Ce mi-ar place, sa cultiv afine si coacaze ... la mine n-a rezistat nici zmeura, doar mure, agrise si capsuni am avut anul asta si asta fiindca le-am udat de zor.
      Sper sa-ti imbogatesti colectia si sa petreci clipe fericite printre plante si flori. O sa iasa bine, sigur.

      Ștergere
  12. To pečivo vyzerá dobre, ale mňa láka z toho taniera viac tie figy :-) Pekný pondelok ti želám.

    RăspundețiȘtergere
  13. Am facut si eu concentrat de must!!!!! Trebuie sa incerc si covrigeiii!!!!!
    Te imbratisez!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eram sigura, ca ai facut si tu :) Sper sa-ti placa si covrigeii :) Te sarut, Vasi !!!

      Ștergere
  14. As manca smochine ,din smochinul lui cuscru!...acum mananc pe saturate mere si pere din gradina. Va doresc o seara frumoasa,va imbratisez cu dragoste pe toti!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca n-avem mere din belsug, avem smochine si struguri ... Eu as gusta o para dulce ... Te sarutam, cu totii !!! Si pe tata !!!

      Ștergere
  15. Un P.S. bine venit. Am citit si eu despre intrebuintarea cenusei dar mi s-a parut mai complicat asa ca am ales procedeul simplu.
    Inca odata multumesc!
    Pupici!

    RăspundețiȘtergere
  16. Mmm, ce covrigei atrăgători ! I-aș păpa dimineața la cafea...

    RăspundețiȘtergere
  17. Good photo's dani.....looks delicious.

    Greetings, Joop

    RăspundețiȘtergere
  18. am intrat sa mesteresc la mustul acela...sa vad ce iese...sunt in reparatii ( eu...nu casa ) si trebuie sa stau in casa...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adica esti bolnavioara ? Coco, sper sa iasa bine mustul, dar mai ales sa te insanatosesti degraba. Te imbratisez !

      Ștergere