Wikiplayer

miercuri, 14 mai 2014

Vin aromat

Desi in gradina mea trandafirii sunt la mare cinste, cea mai cautata pagina de pe blog e cea despre muscata parfumata sau indrusaim, cum am aflat ca se numeste din comentariile voastre. Ca urmare, m-am gandit sa va dau inca o reteta traditionala in care se folosesc frunzele aromate ale plantei. 
Poate ca ati auzit de lichior, dar v-ar tenta sa gustati un pahar de vin cu indrusaim  ?  E foarte simplu de preparat. Puteti folosi vin alb, rosu sau roze ( favoritul meu ). La 1,5 lt. de vin e nevoie de 1/2 kg de zahar ( daca vinul e mai dulce, chiar mai putin ) si 30-40 de frunze de indrusaim, spalate si uscate. Vinul se incalzeste aproape de punctul de fierbere si apoi se adauga zaharul amestacand pana se topeste. Se ia de pe foc si se adauga frunzele aromate. Se lasa apoi sa se raceasca, se strecoara si se pune in sticle. Neaparat se pastreaza la frigider. Se serveste cu sau fara gheata. 

Στην υγειά σας  !  In sanatatea voastra  !


46 de comentarii:

  1. eu inca tot nu-s lamurita care e muscata aia, ca astia unde vand nu ar scrie denumirea in latina sa sti si tu ce cumperi :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stiintific : Pelargonium odoratissimum :)

      Ștergere
    2. Pai eu stiu cum o cheama in latina, dar daca nu scrie pe eticheta cum o recunosc ?

      Ștergere
    3. Dupa aspect si parfum, Green. Are o frunza crestata adanc, care frecata intre degete elibereaza un parfum ca si solutiile folosite contra tantarilor. Floarea e mica, delicata si roz, in diverse nuante, dar nu poate fii mult diferita de inflorescenta din fotografia de mai sus.

      Ștergere
    4. Asta o fi? http://www.sieberz.ro/termek/citronella-muscata-parfumata-3-buc/
      La astia ii zice Pelargonium Citronella

      Ștergere
    5. Seamana. Sigur e verisoara cu planta ce creste in Grecia. Din cate vad pe net, frunzele ei se folosesc in scopuri culinare. Nu stiu daca difera ca aroma ...

      Ștergere
  2. vai, si eu unde gasesc indrusaimul asta? ca nici habar nu am de el :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca il intalnesti in pergrinarile tale ( poate in vreo curte de manastire ), tai un lastar si gata :) Se prinde din butasi, ca orice muscata.

      Ștergere
  3. Planta o stiu, este si pe aici, ai mei o numesc "ooievaarsbek" adica "ciocul berzei". Probabil ca vinul trebuie sa fie bun, dar cu zahar? Abia mi-am revenit un pic cu glicemia.... am fost asa bolnava...... :((

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi pare rau, Minnie ... N-am incercat fara zahar, dar presupun ca ar merge preparat si in varianta dietetica, eventual cu stevie ca indulcitor. Sanatate, draga mea !

      Ștergere
  4. Nici eu nu stiu de aceasta muscata! Ce aroma are?
    Multumim pentru reteta, si-n sanatatea ta, Dani!
    (avem header-e asemanatoare, hehe, coincidenta, le-am schimbat cam in acelasi timp si desigur, cu trandafiri, iubitii nostri!)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A mea e una obisnuita, miroase a citronella, dar exista si soiuri cu miros de trandafir, mar, scortisoara, lamaie, nuca de cocos, menta, etc. Gasisem undeva referinte la un geranium cu miros de caisa, incredibil, dar exista si asa ceva. Lista e foarte lunga :)
      In sanatatea noastra !
      Am vazut headerul tau, Maria :) Se pare ca am visat amandoua la frumuseti roz :)

      Ștergere
  5. Hi Dani, just love your header! Such pretty roses, love the light pink colour. I think what you show us here is some kind of geranium/pelargonium? And it must smell very nice I think from 'parfuma' in its name? Love that colour as well.
    Marian

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Yes, it's a scented geranium and a recipe for aromatic wine. The pink roses are blooming now, so I thought this photo is a good choice for my header :) Have a lovely evening, Marian !

      Ștergere
  6. Buna seara. Da am o muscata parfumata prinsa dintr-un lastar primit acum 2 ani dar nu a inflorit. Acum ca-i stiu intrebuintarea sper sa incerc un vin desi nu prea sunt mare amator.
    O seara minunata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara, Vasile ! Pai daca nu-ti plac vinurile dulci, o lasi in seama doamnei, sa o foloseasca la dulceturi si peltele :) Seara frumoasa !

      Ștergere
  7. Bunica mea pe vremuri punea cateva frunze la dulceata de gutui .AVea un ghiveci mare si ii spunea drusaim.Am avut si eu pana acum 15 ani.E o planta usor de intretinut. Toate bune,

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, se intretine usor si mai ales rezista verilor calduroase. Se poate pune si in dulceata de struguri sau de coaja de lubenita si ma tot gandesc sa incerc un sos de drusaim peste inghetata de vanilie sau caimac ...
      Seara placuta, Flori !

      Ștergere
  8. Se intretine usor dar eu am pierdut minunatia pe perioada iernii, se pare ca a fost tare neglijata:(, tare rau imi pare.
    De dulceturi stiam si eu dar de vin nu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Singura sensibilitate a plantei e frigul ... nu rezista la temperaturi joase. Ai lasat-o afara ?
      Mie imi place sa pun ramurele in vaze, se pastreaza la nesfarsit si am mereu ceva verde in casa :) Iar frunzele uscate le faram intre degete si le presar pe sub tufele de trandafiri. Nu stiu daca ajuta, dar mi-am facut un obicei din asta :)
      Vinul asta l-am gasit si eu in peregrinarile mele virtuale. Exista mai multe variante, cu sau fara fierbere. Daca te intereseaza, Myky, pot dezvolta subiectul :)

      Ștergere
  9. Niciodata nu mi-a placut vinul... dar nici nu mi-a trecut prin cap ca as putea sa-l fac mai placut, asa pe gustul meu - parfumat si mai dulce. Nu ma las eu pina nu fac rost de citeva frunzulite. Intreb tot satul unde lucreaza M. al meu + colegii care stau la casa! :)) Dar parca vad ca nimeni nu a auzit de muscata asta parfumata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Amedeya, nici mie nu-mi plac vinurile seci si de obicei adaug in pahar un deget de lichior de fructe, suc de fructe sau sirop ramas de la dulceata.
      S-ar putea sa gasesti planta sub o alta denumire. Bunicile noastre o cunosteau si o foloseau, in ultima vreme se pare ca a intrat in uitare ...
      O zi buna !

      Ștergere
  10. La inghetata ma gandesc si eu! Dar trebuie intai sa fac rost de planta. Multumesc, Dani, pentru informatii interesante!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inghetata, daa, dar inghetata de vanilie sau fructe :) Nu merge cu ciocolata ...
      Cu placere, Gabi ! Sper sa-ti fie de folos :)

      Ștergere
  11. cum îmi place să visez, am şi croit un vis frumos - pentru mine -: sunt la tine pe terasă, ne servim cu un păhărel îmbrumat din acest vin şi ne desfătăm auzul cu minunata muzică aleasă de tine pentru această ocazie...
    mi-ar place să am aripi şi să zbor în locurile pe unde eşti tu...
    îşi doresc o zi minunată!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E bine sa visam :) Uneori visele se implinesc :) O zi frumoasa, draga mea !

      Ștergere
  12. Da, da, cunosc aceasta muscata, am avut si eu dar am pierdut-o. Din fericire stiu pe cineva care are si voi merge sa cer :) miroase a lamaita si eu folosesc frunza de la ea cand fac orez cu lapte :)) o bunatate ! te pup, Dana B.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In primul post despre muscata parfumata e amintit si orezul cu lapte :) Si mie imi place :)
      Te imbratisez, Danuta !

      Ștergere
  13. Si mie imi place muscata asta! Banuiam eu ca frunzele ei atat de frumos mirositoare tre' sa se foloseasca si in preparate culinare! Buna ideea cu vinul!
    Numai bine, Dani!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se foloseste mai ales la deserturi si ceaiuri. Miroase foarte bine si dupa ce freci o frunza in palma aroma se pastreaza indelung. Aici creste in mai toate curtile si balcoanele, cam ca si busuiocul :) O seara frumoasa, Vulpito !

      Ștergere
  14. Dani, ce post binevenit!
    Tocmai ce am achiziționat și eu 2 astfel de plante, cu flori puțin diferite, dar cu frunzele aromate, foarte parfumate.
    Aș încerca vinul de care zici, dar parcă jumătate de kilogram de zahăr e cam mult. Oare se poate și cu mai puțin?
    După ce am citit ceva comentarii mai sus, voi căuta să văd ce aș mai putea face cu frunzele ei.
    Week-end plăcut!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Citeste si postul anterior despre muscata parfumata, acolo am scris mai mult despre utilizarea ei. Poti incerca si cu mai putin zahar, de ce nu. Eventual poti pune doar frunzele sa se infuzeze intr-un vin demi sec adus la temperatura de fierbere. Ma bucur, ca ti-am dat idei sa folosesti plantele din dotare. Pe mine ma fascineaza ierburile, ceaiurile, florile comestibile si mereu caut informatii despre ele.
      Muscata asta o vedeam de ani de zile si intr-un final am realizat, ca e buna si la altceva in afara de a infrumuseta gradina in perioada de seceta :)
      Un sfarsit de saptamana cat mai frumos, Ioana !

      Ștergere
  15. Eu nu stiam ca se numeste asa muscata asta! Omul cat traieste, invata. Pare interesanta reteta ta, Dani. Ce gust are in final?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nici eu nu stiam, Adriana, pana n-am scris despre ea acum trei ani :) E o bautura asemanatoare cu sangria, dar cu gust diferit. Daca n-ai gustat inca ceva aromat cu indrusaim, e greu sa-ti inchipui cum e :)

      Ștergere
  16. Bunica îi spunea "Druşaim" (am văzut pe Google că şi alţii îi spun aşa). Mi-a plăcut mereu aroma deosebită a acestei flori. Şi tot bunicuţa mea punea la dulceţuri câte o frunză, pentru a le spori aroma. Sper să fac rost de un altoi, căci miroase tare bine în jurul acestei flori.
    Numai bine îţi doresc şi o săptămână frumoasă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Drusaim sau indrusaim, mi se pare un nume tare frumos :) Frunzele sunt cele care au parfumul caracteristic, floarea nu miroase deloc. E aproape imposibil sa trec pe langa muscata asta, fara sa rup o frunzulita si sa o frec in palma :) Sper sa gasesti o crenguta, sa se prinda si apoi sa faceti dulceata ce gutui. Toate cele bune, Alex !

      Ștergere
  17. Cu reteta de lichior de drusaim ne poti ajuta? Multumesc anticipat si iti doresc succes in tot ce faci !
    Lucian

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O reteta din Creta spune asa : 100 de grame de frunze de frunze si flori de indrusaim se spala si se fierb intr-un sirop preparat din 2 litri de apa si 3 cupe de zahar ( se leaga intai siropul, apoi se pun frunzele ). Se lasa 5 - 10 minute la fiert, se stinge focul si se lasa 2 - 3 zile planta in sirop. Apoi se filtreaza si se adauga 1 litru de rachiu, dar cum tuica noastra are o aroma mai intensa, as zice sa incerci cu vodca sau rom.
      Sper sa iti reuseasca lichiorul si iti urez la randul meu toate cele bune !

      Ștergere
  18. Multumesc pentru raspuns,cu intarziere ce-i drept, dar de citit l-am citit imediat :) ))..o intrebare: planta nu ar trebui sa stea la mecerat in alcool ? Toamna frumoasa !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri

    1. Cu placere ! Din cate retete am citit, n-am gasit inca vreuna in care sa se macereze planta in alcool. Se pare ca uleiurile eterice se elibereaza mai bine daca frunza e fiarta in vin sau sirop. Vara asta am baut un lichior facut cu vin negru si tare mi-a placut :) Numai bine, Lucian !

      Ștergere
    2. multumesc ,inca odata...doar o lamurire : ce inseamna :cupa de zahar "?

      :)

      Ștergere
    3. O cupa = o ceasca, cum sunt cele in care bem lapte. Intra in ea cam 200 ml de lichid.

      Ștergere
  19. zaharul nu este lichid,,,,in reteta de lichior sunt 3 cupe de zahar...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, zaharul nu e lichid, dar se poate masura in cupe :) Pui trei cesti cu zahar tos la doi litri de apa, ca sa faci siropul.

      Ștergere
  20. asa am sa fac...nu sunt carcotas,dar de obicei din experienta vreau sa respect retetele atora,mai ales a celor care le-au facut....gresesc ?
    :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cel putin prima data e bine sa respecti reteta, apoi daca ti se pare prea dulce, poti pune o cantitate mai mica de zahar. Si sigur nu gresesti :)

      Ștergere